Het ontslag
Als u ontslagen wordt is het belangrijkste om goed te onderzoeken wat uw rechten zijn. Bent u ontslagen met wederzijds akkoord? Of vindt u het onterecht dat u ontslagen bent? In dat geval kunt u het beste een juridische hulp zoeken. Er bestaan ontslag adviseurs en advocaten op het gebied van arbeidsrecht. Een werkgever moet met een geldige reden komen voor uw ontslag. Voor ontslag op staande voet moet dit een dringende reden zijn.
Na het ontslag
Vaak wordt het ontslag geregeld via het UWV werkbedrijf of de kantonrechter. Voor ambtenaren gelden er echter speciale procedures. Via de kantonrechter wordt vaak een ontslagvergoeding meegegeven. Hierbij moet u erop letten dat een ontslagvergoeding voldoet aan de kantonrechtersformule, de vergoeding mag niet lager uitvallen. Deze kunt u online berekenen.
Op het moment dat u buiten uw schuld ontslagen bent kunt u contact opnemen met het UWV-werkbedrijf om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. Ook deze kunt u online berekenen. Het is van belang dat u het recht op een uitkering niet kwijt raakt.
Het vervolg
Snel weer een nieuwe baan van is van groot belang als u geconfronteerd wordt met ontslag. Het is daarom raadzaam om outplacement te bedingen bij het regelen van de ontslagvergoeding. De kosten van outplacement zijn fiscaal aftrekbaar voor de werkgever.
Als je geconfronteerd wordt met een aankomend ontslag kom je vaak in aanmerking voor een outplacementtraject. Een dergelijk traject helpt jou bij het vinden van een nieuwe baan.
Een outplacement bureau is goeddeels te vergelijken met een loopbaanadviesbureau. Loopbaanadvies helpt je om te bezinnen op je huidige carrière. Echter loopbaanadvies is vaak vrijblijvend en hoeft niet te betekenen dat je van je huidige functie afstapt. Outplacement is vaak onderdeel van een reorganisatie en fungeert als een tussenstap van je huidige baan naar een nieuwe baan. Bij outplacement is het zo dat je niet direct weg hoeft te gaan bij je huidige werkgever: Er wordt een overeenkomst gesloten dat je binnen een gestelde termijn betaald op zoek gaat naar een andere functie.
Den Haag, 12 april 2011
Als het aan een deel van de tweede kamer ligt wel. Recent is er een wetsvoorstel ingediend waarin wordt voorgesteld om ambtenaren dezelfde rechten en plichten te geven als werknemers van niet overheidsorganisaties. Het gevolg hiervan zal in ieder geval zijn dat de overheid ambtenaren makkelijker kan ontslaan.
Als het aan een deel van de tweede kamer ligt wordt de ontslagprocedure voor ambtenaren eenvoudiger. Recent is er een wetsvoorstel ingediend waarin wordt voorgesteld om ambtenaren dezelfde rechten en plichten te geven als werknemers van niet overheidsorganisaties. Het gevolg hiervan zal in ieder geval zijn dat de overheid ambtenaren makkelijker kan ontslaan. De reden voor het indienen van dit wetsvoorstel is mede gedaan vanuit het oogpunt van de kosten van het ontslag van ambtenaren. Deze zijn nu bijna twee keer zo duur als bij “normale” werknemers vanwege de uitgebreide procedures die van toepassing zijn op het ambtenaren ontslag. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen met betrekking tot ontslag tussen ambtenaren en andere werknemers?
Den Haag, 01 april 2011
Vandaag zijn de belangrijkste werkgelegenheidcijfers bekend gemaakt. In deze cijfers die door de Amerikaanse overheid bekend zijn gemaakt zijn ook de banencijfers van de overheid meegenomen. De trends gerapporteerd door achtereenvolgens outplacement bureau Challenger Gray & Christmas, loonstrookverwerker ADP en Trimtabs (verzorgt analyses van inkomstenbelasting) laten volgens specialisten een sterke stijging van de werkgelegenheid zien.
Het blijken vooral de kleinere en middelgrote organisaties te zijn die nieuwe werknemers aannemen. Hieruit blijkt maar weer dat kleinere en middelgrote organisaties de belangrijkste katalysator zijn voor het creëren van werkgelegenheid.
Merkwaardig genoeg zien we bij de overheid in de VS een tegengestelde trend. Hier bereikte het aantal ontslagen een recordhoogte en werd het hoogste aantal werklozen geregistreerd sinds begin dit jaar.
Het is natuurlijk nog niet gezegd dat het op de Nederlandse arbeidsmarkt dezelfde kant uitgaat maar deze cijfers laten wel zien dat ondanks een stijging van de werkgelegenheid ook het aantal ontslagen (in een bepaalde sector) nog kan stijgen. Voor outplacementbureaus in Nederland kunnen beide ontwikkelingen gunstig zijn.
De werknemer die maken krijgt met outplacement heeft, heel eigen, gedeeltelijk andere motieven om zich te voorzien van outplacement begeleiding. Voor alle werkzoekenden geldt dat de huidige hoge werkloosheid dwingt tot een gerichter inspanning, wil men er inderdaad in slagen binnen afzienbare tijd over te stappen. Vooral wanneer men lange tijd niet meer van werkkring veranderd is., voelt men zich onbekend met, en onthand in de huidige arbeidsmarkt staan. De geforceerde situatie van waaruit men zich nu moet gaan oriënteren, kan eveneens een belangrijke handicap gaan vormen wanneer men daarvoor geen goede oplossing weet uit te werken.
Wanneer men als werkgever meent dat een werknemer niet meer goed kan functioneren, is het zinvol om te kiezen voor outplacement. Het inzetten van outplacement heeft voordelen voor zowel werkgever als werknemer. In dit gedeelte worden de voordelen van outplacement voor de werkgever behandeld.
Het Burgerlijk Wetboek in Nederland staat het de rechter toe dat bij beëindiging van een arbeidsrelatie aan een van de partijen (in de praktijk meestal de werknemer) verschillende soorten vergoedingen toe te kennen.
Netwerken is een effectief middel om een baan te verkrijgen maar betekent dit dan dat je moet ophouden met solliciteren op banen die in de krant staan?
Nee, natuurlijk niet, je blijft als outplacement kandidaat zoeken naar banen die officieel aangekondigd staan. Als je als je tijdens je outplacementtraject een vacature vindt, stuur je natuurlijk een zo goed mogelijke brief die je met je loopbaancoach bespreekt. Daarnaast bereid je je op een eventuele uitnodiging voor. Er zijn legio boeken beschikbaar die nuttige informatie bieden bij het schrijven van een goede brief, het maken van een goed cv en het voeren van een goed sollicitatiegesprek.
Nederland kent een dubbel ontslagstelsel. Een stelsel, het oudste, is civielrechtelijk. Het is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek (bw). En laat beëindiging van een arbeidsverhouding over aan de betrokken partijen. Bij geschil kunnen zij zich wenden tot de civiele rechter.
Netwerken roept zelden positieve reacties op. Het is in de meeste outplacement trajecten een onderwerp dat veel aan de orde komt maar het komt maar weinig voor dat kandidaten direct enthousiast reageren op een voorstel om effectief te gaan netwerken. Vaak wordt gesteld, netwerken is niets voor mij of ik heb helemaal geen netwerk. Kandidaten hopen vaak op het netwerk van het outplacementbureau maar vergeten vaak dat het zelf netwerken de kansen op een nieuwe baan veel groter maakt. De associaties die netwerken oproept is vaak dat gedoe met kruiwagens, het old boys network en te pas en te onpas visitekaartjes uitdelen. Vaak wordt gedacht ik stuur wel wat meer sollicitaties dan kom ik er ook wel.
De rol van werkervaring wordt in veel sollicitatieprocedures op een rigide manier ingevuld. Door teveel de nadruk te leggen op een passende werkervaring worden veel potentieel goede kandidaten overgeslagen en missen organisaties de instroom van mensen die vanuit een andere optiek de organisatie kunnen versterken. Welke rol speelt dit zou kunnen spelen in een outplacement traject kunt u hieronder lezen.
Wanneer kan outplacement toegepast worden?
Wanneer een werknemer de functie die hij op dat moment bekleed niet meer kan behouden dan is het moment aangebroken waarop outplacement van grote toegevoegde waarde kan zijn. Er zijn daarbij de volgende mogelijkheden te onderscheiden: