Kies je outplacementbureau, transitievergoeding, offerte, kosten, groepsoutplacementtraject, outplacementtraject, budget

Blog -- KiesJeOutplacementbureau.nl

Hoe werkgevers naar medewerkers zoeken



 Toch komt het voor dat voor zo’n vacature uiteindelijk iemand van buiten aangenomen wordt. Als je aan het netwerken bent in de buurt van het bedrijf in kwestie en je hebt contact met de mensen die er werken, dan is er een kans dat je die baan krijgt.  Zeker als je het bedrijf inmiddels goed kent en als je via interne informatie weet dat je geschikt bent voor die functie. Zonder dat er ooit een advertentie in de krant heeft gestaan, kun je de stoute schoenen aantrekken en je aanmelden. Het feit dat je mensen binnen het bedrijf kent die je wellicht kunnen aanbevelen, is dan alleen maar een pre.

Bedrijven vervullen vacatures natuurlijk niet alleen met medewerkers van het eigen bedrijf. Ze weten maar al te goed dat de medewerkers zelf eigen netwerken hebben waarin ze kunnen zoeken naar nieuwe collega’s. Een aanzienlijk deel van de vacatures wordt dan ook via het eigen personeel vervuld. Ook hier geldt weer dat netwerkers, mensen zo breed mogelijk bekend hebben gemaakt wie ze zijn en wat ze zoeken, de meeste kans maken op een nieuwe passende baan.
Een andere reden waarom banen met name voor hoger opgeleiden vaak niet in de krant staan, is omdat ze pas gecreëerd worden als de kandidaat in gesprek is met het bedrijf. Dit geld niet voor alle bedrijven, maar zeker voor de wat kleinere en voor bedrijven die waar professionals werken (ingenieurs, advocaten, wetenschappers, loopbaanbegeleiders etc). Op veel van dat soort bureaus liggen allerlei plannen op de plank. Eigenlijk meer ideeen voor projecten. Er zijn wel mogelijkheden om er financiering voor te vinden, maar de juiste mensen om het werk uit te voeren zijn nog niet gevonden. Als zich een kandidaat aandient die mogelijk goed in een van de plannen past dan pas start men een sollicitatieprocedure. Tot dat moment was het een slapende vacature.
De meeste HBO’ers en academici werken het liefst bij grote bedrijven en multinationals, zo blijkt geregeld uit publicaties en onderzoek. Toch ontstaat de meeste werkgelegenheid in startende en kleine of iets grotere bedrijven. Daar is het weinig gebruikelijk om te adverteren. Het gaat vaak om mensen die elkaar goed kennen end ie samen iets nieuws begonnen zijn. En als er uitbereiding nodig is, en dat gebeurt vaak, dan zoekt men in de eigen netwerken naar geschikte kandidaten. Het ontbreekt vaak aan middelen en deskundigheid om uberhaupt een goede advertentie op te stellen of te betalen. En men ziet er tegenop stapels sollicitatiebrieven door te werken. Ook voor dit soort functies zijn netwerkers in het voordeel.